||

Kaszel w ciąży

Kaszel w ciąży może wystąpić na skutek zakażenia wirusowego lub bakteryjnego. Czasami pojawia się na początku infekcji lub jako konsekwencja przeziębienia.
Z jednej strony bardzo ważne jest, aby infekcja nie rozprzestrzeniła się i nie była zagrożeniem dla ciąży czy wymagała konieczności podania leków. Z drugiej strony to właśnie w pierwszym trymestrze zachowujemy szczególną ostrożność, bo jest to czas stabilizacji ciąży. Dlatego nie chcemy ingerencji z zewnątrz lub jeśli, to w najmniejszym możliwym zakresie.

Kaszl w ciąży, jak sobie z nim poradzić?

Wszelkie metody na kaszel w ciąży radzę skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym i zasięgać rad u dietetyków, naturopatów, terapeutów medycyny chińskiej, którzy mają doświadczenie i wiedzę na temat terapii kobiet ciężarnych.

Podstawa to w takim przypadku dieta, ograniczenie produktów, które wzmaga wydzielanie śluzu tj.:

  • cukier i słodycze
  • soki owocowe, bardzo słodkie owoce tj. banany
  • pszenica, a więc makarony, pszenny chleb, kluski, pierogi itp.
  • mleko krowie oraz przetwory z niego

Kaszel w ciąży — pomocne zioła

Z pomocą w przypadku, gdy wystąpi u Ciebie kaszel w ciąży, przyjdą:

  • korzeń prawoślazu
  • liść babki lancetowatej
  • ziele majeranku
  • imbir suszony lub świeży
  • anyż
  • kwiat i owoc bzu czarnego

W jaki sposób je podawać? 1 łyżka wybranego zioła lub kombinacji ziół na zalaną szklanką wrzątku. Pozostawić do zaparzenia pod przykryciem przez 15 minut.

Poniżej znajdziesz kilka moich sprawdzonych ziołowych receptur. Zachęcam Cię również do zapoznania się z artykułem: zioła w ciąży.

Kaszel w ciąży — napary z siemienia lnianego

To napary, które wspaniale nawilżają układ oddechowy.

1 łyżkę zmielone siemienia lnianego zalać szklanką wrzątku i pozostawić do odstawienia na 15 minut i wypić.

1 porcja w okolicach śniadania, druga w okolicach kolacji lub można dodać siemię lniane do posiłków, np. zup, koktajli.

Inny sposób, to gotować siemię lniane w ziarenkach ok. 15 minut – 1 łyżka na szklankę wody i wypijać analogicznie dwa razy dziennie.

Siemię lniane regeneruje i osłania błony śluzowe układu pokarmowego.

Kaszel w ciąży — syropy na bazie miodu 

Miód  jako naturalny antybiotyk będzie również bardzo korzystny. Badania wykazują jego działanie przeciwkaszlowe.

Składniki:

  • pokrojony świeży imbir (ok. 3 cm)
  • cytryna ze skórką
  • kilka ząbków czosnku przeciśniętych przez praskę lub 1 średnia cebula
  • dwa pokruszone kawałki kory cynamonu
  • całość zalana jest miodem lipowym.

Profilaktyczna dawka to 1-2 łyżeczki dziennie. Powinien być przechowywany w lodówce.

Przyjmować można do 3 łyżek dziennie.

Gorąco polecam sporządzenie i wypróbowanie tego smacznego syropu.

Kaszel w ciąży — syrop z kwiatów czarnego bzu

Skład:

  • ok. 50 skupisk rozwiniętych kwiatów czarnego bzu, tzw. baldaszków
  • 2 litry wody
  • 1 kg miodu, cukru trzcinowego lub ksylitolu

Obetnij kwiaty z łodyg i zalej je wrzącą wodą. Zostaw na 24 godziny. Po tym czasie przecedź roztwór, dodaj do niego słodu i gotuj aż do rozpuszczenia cukru. Przelej syrop do sterylnych buteleczek i pasteryzuj przez 20 minut.

Dawka dzienna – 2 łyżki.

Kaszel w ciąży — syrop z owoców bzu

Wykonujemy bardzo podobnie.

  • 2 kg dojrzałych owoców czarnego bzu
  • 1 kg miodu, cukru lub ksylitolu
  • woda

Obrane i umyte owoce umieść w garnku i zasyp słodem, dodaj wodę w takiej ilości, aby owoce były zakryte. Gotować należy tak długo, aż owoce puszczą soki. Po ostygnięciu przecedź i przelej do butelek lub słoików, po czym pasteryzuj.

Przyjmowanie do 2 łyżek dziennie.

Kaszel w ciąży — syrop z buraka i miodu

Sprawdzi się w czasie choroby oraz w profilaktyce osłabionej odporności.

Usprawnia funkcjonowanie górnych i dolnych dróg oddechowych, działa wykrztuśnie, poprawia oddychanie, łagodzi ból gardła i chrypkę.

Zetrzyj 2-3 średnie czerwone buraki na tarce, dodaj 2-3 łyżki miodu do smaku i gotuj na słabym ogniu przez ok. 20 minut.

Jeśli przygotowujesz syrop latem, możesz, zamiast gotowania, wystawić go w słoiku na słońcu na 24-48 godzin, po czym przechowywać w lodówce.

Podawaj 1-3 łyżeczek syropu dziennie w zależności od intensywności dolegliwości.

Kaszel w ciąży — syrop z cebuli

Pomaga na różne dolegliwości układu oddechowego. Jest bogaty w związki odżywcze, zwalcza przeziębienia, działa przeciwwirusowo i wykrztuśnie.

Drobno pokrój cebulę i wymieszaj ją z miodem, aż cebula puści soki. Zazwyczaj zajmuje to ok. 5 godzin. Po przygotowaniu najlepiej przechowywać w lodówce.

Do 2 łyżek syropu dziennie.

Kaszl w ciąży — inne naturalne metody walki

Obok ziół i syropów istnieją jeszcze inne skuteczne i naturalne sposoby, dzięki którym pokonasz kaszel.

  • Nacieranie górnej części pleców gęsim smalcem i  nalewką bursztynową.
  • W przypadku suchego kaszlu okłady z gorczycy, okłady z rozgniecionego ziemniaka ze smalcem gęsim (bardzo silnie rozlepiają wydzieliny i działają wykrztuśnie).
  • Colostrum (siara bydlęca, kozia, młodziwo) to płyn produkowany przez gruczoły mleczne ssaków pod koniec ciąży i po porodzie, jest niezwykle odżywczy i zawiera blisko 200 czynnych składników:
    • immunoglobuliny wzmacniające odporność,
    • laktoperoksydazę i lizozym, które mają właściwości przeciwwirusowe, przeciwgrzybiczne i przeciwbakteryjne,
    • laktoferynę, która ma właściwości przeciwpasożytnicze i przeciwnowotworowe,
    • kolostryninę usprawniającą pamięć i pracę układu nerwowego,
    • wapń i witaminy A, B, D i E

Colostrum jest znakomitą substancją wspierającą działanie układu odpornościowego, i bardzo bezpieczną.

  • Nebulizacje z solą fizjologiczną.
  • Klasyczne inhalacje na ciepło – wystarczy miska gorącej wody, zakroplenie do niej kilku kropli olejku eukaliptusowego.
  • Aplikacja baniek lekarskich tylko na rejon górnej części pleców jest dopuszczalna po konsultacji z lekarzem.
  • Akupunktura aplikowana przez doświadczonego akupunkturzystę również będzie znakomitym wsparcie w ew. infekcjach kaszlowych lub innych w czasie ciąży.

Odporność w ciąży

Długoterminowo bardzo ważne jest, aby kobieta w ciąży dbała jak najlepiej o swoją odporność. Można ją wspierać poprzez:

  • Zdrowe odżywianie
  • Dawkę ruchu, jeśli jest dozwolona
  • Czas na świeżym powietrzu
  • Redukcję stresu
  • Absolutne podstawy to Wit. D3, Omega-3 DHA, jod, kwas foliowy, magnez, zazwyczaj żelazo.
  • Odpowiednio dopasowaną suplementację do indywidualnych potrzeb organizmu.

Właśnie takim doborem suplementacji bardzo często zajmuje się w gabinecie. Dzięki temu pacjentki pozostające pod moją opieką raczej nie chorują lub jeśli coś się wydarzy. Bardzo szybko znajdujemy rozwiązanie. Jeśli jesteś zainteresowana takim wsparciem, serdecznie zapraszam Cię do skorzystania z konsultacji online.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *